Skip to main content
Log in

Intoxikation mit einem trizyklischen Antidepressivum

Intoxication with a tricyclic antidepressant

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine 48-jährige Frau mit einer depressiven Störung und Therapie mit Doxepin wurde von ihrem Sohn komatös aufgefunden. Der hinzugezogene Notarzt fand die Patientin generalisiert tonisch-klonisch krampfend vor. Bei Ateminsuffizienz mit schwerer Zyanose wurde die Patientin umgehend endotracheal intubiert und maschinell beatmet. In der Wohnung wurden leere Tablettenpackungen mit einem Inhalt von insgesamt ca. 4000 mg Doxepin und 100 mg Zolpidem gefunden. Der Doxepin-Serum-Spiegel bei Krankenhausaufnahme betrug 1,2 μg/ml. Es bestanden zu keinem Zeitpunkt vital bedrohliche Herzrhythmusstörungen. Nach Rücksprache mit der zuständigen Giftzentrale wurde zur extrakorporalen Eliminierung eine Hämoperfusion durchgeführt. Im weiteren Verlauf konnte die Patientin bei gesenktem Doxepin-Blut-Spiegel (0,8 μg/ml), der allerdings oberhalb des therapeutischen Bereiches lag, extubiert werden. In Anbetracht des großen Verteilungsvolumens und infolge von Umverteilungsphänomenen kam es zu einem erneuten Anstieg des Blutspiegels (1,2 μg/ml) mit generalisiertem Krampfanfall, in dessen Rahmen eine Reintubation notwendig wurde. Die Patientin wurde ca. 72 h später bei einem Doxepin-Spiegel von 0,9 μg/ml erfolgreich von der maschinellen Beatmung entwöhnt und extubiert. Drei Tage später belief sich der Doxepin-Spiegel auf 0,3 μg/ml, und die Patientin konnte am Folgetag auf die psychiatrische Normalstation verlegt werden. Dieser Fall stellt den Nutzen der Hämoperfusion bei nichtvital bedrohlichen Herzrhythmusstörungen infrage.

Abstract

A 48-year-old woman with a major depression and treatment with doxepin was found comatose in her flat. Her son last saw her 48 h prior to being found. On arrival of the emergency physician, she presented a generalized seizure. The patient underwent endotracheal intubation and mechanical ventilation due to respiratory insufficiency and severe cyanosis. Empty packages of tablets (doxepin ca. 4000 mg and zolpidem 100 mg) were found in the flat. On hospital admission the doxepin blood concentration was 1.2 μg/ml. No life-threatening arrhythmia occurred at any time. On the advice of the poison information center, hemoperfusion was performed for extracorporeal elimination. Within several hours the doxepin blood concentration could be lowered to 0.8 μg/ml and although still above the therapeutic range the patient was extubated. However, the patient developed a generalized seizure which required re-intubation. As a consequence of the high distribution volume and re-distribution phenomena, the doxepin blood concentration had increased again to 1.2 μg/ml. Approximately 72 h later she was extubated again while the doxepin blood concentration was 0.9 μg/ml and 3 days later, the doxepin blood concentration was lowered to 0.3 μg/ml and the patient was transferred to the psychiatric ward the following day. This case report questions the efficacy of hemoperfusion during acute doxepin intoxication in the given constellation of a non-life-threatening arrhythmia.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Amitai Y, Erickson T, Kennedy EJ et al. (1993) Tricyclic antidepressants in red cells and plasma: correlation with impaired intraventricular conduction in acute overdose. Clin Pharmacol Ther 54: 219–227

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Ash SR, Levy H, Akmal M et al. (2002) Treatment of severe tricyclic antidepressant overdose with extracorporeal sorbent detoxification. Adv Ren Replace Ther 9: 31–41

    Article  Google Scholar 

  3. Bateman DN, Chick J, Good AM et al. (2004) Are selective serotonin re-uptake inhibitors associated with an increased risk of self-harm by antidepressant overdose? Eur J Clin Pharmacol 60: 221–224

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Baumann P, Hiemke C, Ulrich S et al. (2004) The AGNP-TDM expert group consensus guidelines: therapeutic drug monitoring in psychiatry. Pharmacopsychiatry 37: 243–265

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Battersby MW, O’Mahoney JJ, Beckwith AR, Hunt JL (1996) Antidepressant deaths by overdose. Aust N Z J Psychiatry 30: 223–228

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Bramble MG, Lishman AH, Purdon J et al. (1985) An analysis of plasma levels and 24-hour ECG recordings in tricyclic antidepressant poisoning: implications for management. Q J Med 56: 357–366

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Broocks A, Junghanns K, Thiel A et al. (2000) Neue Antidepressiva im Vergleich zu klassischen Trizyklika. Wirkmechanismen und klinische Beurteilung. Fortschr Neurol Psychiatr 68: 17–24

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Buckley NA, Dawson AH, Whyte IM, Henry DA (1994) Greater toxicity in overdose of dothiepin than of other tricyclic antidepressants. Lancet 343: 159–162

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Buckley NA, McManus PR (2002) Fatal toxicity of serotoninergic and other antidepressant drugs: analysis of United Kingdom mortality data. BMJ 325: 1332–1333

    Article  Google Scholar 

  10. Charlier C, Pinto E, Ansseau M, Plomteux G (2002) Venlafaxine: the relationship between dose, plasma concentration and clinical response in depressive patients. J Psychopharmacol 16: 369–372

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Cordonnier J, Heyndrickx A, Jordaens L et al. (1983) A fatal intoxication due to doxepin. J Anal Toxicol 7: 161–164

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Dargan PI, Colbridge MG, Jones AL (2005) The management of tricyclic antidepressant poisoning: the role of gut decontamination, extracorporeal procedures and fab antibody fragments. Toxicol Rev 24: 187–194

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Frank RD, Kierdorf HP (2000) Is there a role for hemoperfusion/ hemodialysis as a treatment option in severe tricyclic antidepressant intoxication? Int J Artif Organs 23: 618–623

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Frommer DA, Kulig KW, Marx JA, Rumack B (1987) Tricyclic antidepressant overdose. A review. JAMA 257: 521–526

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Goldgran-Toledano D, Sideris G, Kevorkian JP (2002) Overdose of cyclic antidepressants and the Brugada syndrome. N Engl J Med 346: 1591–1592

    Article  Google Scholar 

  16. Harrigan RA, Brady WJ (1999) ECG abnormalities in tricyclic antidepressant ingestion. Am J Emerg Med 17: 387–393

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Hiemke C, Dragicevic A, Grunder G et al. (2004) Therapeutic monitoring of new antipsychotic drugs. Ther Drug Monit 26: 156–160

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Jick SS, Dean AD, Jick H (1995) Antidepressants and suicide. BMJ 310: 215–218

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Karkkainen S, Neuvonen PJ (1986) Pharmacokinetics of amitriptyline influenced by oral charcoal and urine pH. Int J Clin Pharmacol Ther Toxicol 24: 326–332

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Koski A, Vuori E, Ojanpera I (2005) Newer antidepressants: evaluation of fatal toxicity index and interaction with alcohol based on Finnish postmortem data. Int J Legal Med 119: 344–348

    Article  Google Scholar 

  21. Levine B, Wu SC, Smialek JE (1999) Zolpidem distribution in postmortem cases. J Forensic Sci 44: 369–371

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Meeker JE, Som CW, Macapagal EC, Benson PA (1995) Zolpidem tissue concentrations in a multiple drug related death involving Ambien. J Anal Toxicol 19: 531–534

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Musshoff F, Grellner W, Madea B (1999) Toxicologic findings in suicide with doxepin and paroxetine. Arch Kriminol 204: 28–32

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Pentel PR, Keyler DE, Brunn GJ et al. (1991) Redistribution of tricyclic antidepressants in rats using a drug-specific monoclonal antibody: dose-response relationship. Drug Metab Dispos 19: 24–28

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Pfeiffer T, Bauer F, Hegerl U (2005) The German research network on depression and suicidality. Arch Suicide Res 9: 3–9

    Article  Google Scholar 

  26. Retterstol N (1993) Death due to overdose of antidepressants: experiences from Norway. Acta Psychiatr Scand Suppl 371: 28–32

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Slordal L, Lundgren TI, Bessesen A, Sager G (1987) Distribution of nortriptyline in human blood: effects of temperature, pH, and drug concentration. Ther Drug Monit 9: 67–71

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Winek CL, Wahba WW, Janssen JK et al. (1996) Acute overdose of zolpidem. Forensic Sci Int 78: 165–168

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S.G. Sakka.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Sakka, S., Kuethe, F., Demme, U. et al. Intoxikation mit einem trizyklischen Antidepressivum. Anaesthesist 56, 581–586 (2007). https://doi.org/10.1007/s00101-007-1191-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-007-1191-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation