Abstract
Background
To determine the influence of baseline laboratory values on treatment outcome in patients with locally advanced head and neck cancer (HNSCC).
Methods
Data of the randomized trials ARO 95 -06 (n = 384) and SAKK 10 /94 (n = 224) were pooled for a total sample size of 608 patients. Haemoglobin (Hb) and creatinine (Cr) were available at baseline and their association with locoregional recurrence-free survival (LRRFS), distant metastasis-free survival (DMFS), cancer-specific survival (CSS), and overall survival (OS) was analyzed using univariable and multivariable Cox regression models.
Results
A total of 580 and 564 patients were available with baseline Hb and Cr values in the pooled analysis. Univariable analyses revealed that lower baseline Hb values were significantly associated with decreased LRRFS, DMFS, CSS and OS. This effect remained significant for OS when the treatment arms (radiotherapy [RT] alone vs. chemoradiation [CRT]) were analyzed separately. Higher baseline Cr was associated with improved OS in the pooled analysis. Interestingly, the prognostic value of baseline Cr appeared to be limited to the subgroup of 284 patients who were treated with CRT. In the multivariable Cox regression model lower baseline Hb remained associated with decreased OS both in the patients who received CRT (HR 0.79, 95 % CI 0.66–0.94, p = 0.009) and in those patients who underwent RT alone (HR 0.67, 95 % CI 0.58–0.78, p < 0.001). Increased baseline Cr remained significantly associated with improved OS in patients who underwent CRT (HR 0.79, 95 % CI 0.69–0.92, p = 0.002) but not in those patients who underwent RT alone.
Conclusions
An association between lower baseline Hb and inferior treatment outcome was confirmed. Baseline Cr was introduced as a prognosticator of outcome after CRT for locally advanced HNSCC.
Zusammenfassung
Hintergrund
Untersucht werden sollte der Einfluss von Baseline-Laborwerten auf das Outcome der Behandlung von Patienten mit fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren.
Methoden
Daten der randomisierten Studien ARO 95 -06 (n = 384) und SAKK 10 /94 (n = 224) wurden gepoolt, die Gesamtzahl von 608 Patienten wurde untersucht. Der Einfluss der prätherapeutischen Hämoglobin(Hb)- und Kreatininwerte auf das lokoregionäre rezidivfreien Überleben (LRRFS), das fernmetastasenfreie Überleben (DMFS), das krebsspezifische Überleben (CSS) und das Gesamtüberleben (OS) wurde unter Verwendung uni- und multivariabler Cox-Regressionsmodelle untersucht.
Ergebnisse
Insgesamt waren 580 und 564 Patienten mit Hb- und Kreatininwerten in der gepoolten Analyse verfügbar. Univariate Analysen zeigten eine signifikante Assoziation von niedrigen Baseline-Hb-Werten mit vermindertem LRRFS, DMFS, CSS und OS. Dieser Effekt blieb signifikant für das OS, wenn beide Behandlungsarme einzeln untersucht wurden. Höhere Baseline-Kreatininwerte waren mit einem verbesserten OS in der gepoolten Analyse assoziiert. Interessanterweise schien der prognostische Wert des Baseline-Kreatinin auf die Subgruppe der 284 mit simultaner Radiochemotherapie (RCT) behandelten Patienten limitiert zu sein. Nach multivariabler Analyse blieb ein niedriger Baseline-Hämoglobinwert mit einem verminderten OS assoziiert, sowohl bei Patienten mit simultaner RCT als auch bei alleiniger Bestrahlung (HR 0,79, 95 %-KI 0,66–0,94, p = 0,009 bzw. HR 0,67, 95 %-KI 0,58–0,78, p < 0,001). Ein erhöhter Baseline-Kreatininwert blieb signifikant assoziiert mit einem verbesserten OS bei Patienten mit simultaner RCT (HR 0,79, 95 %-KI 0,69–0,92, p = 0,002), aber nicht im Rahmen der alleinigen Bestrahlung.
Schlussfolgerung
Es bestätigte sich ein Zusammenhang zwischen niedrigen Baseline-Hämoglobinwerten und unterlegenem Outcome. Der Baseline-Kreatininwert wurde als neuer prognostischer Faktor für die Behandlungsergebnisse der kombinierten RCT bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren eingeführt.
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Acknowledgements
For the ARO 95-06 trial the following contributors enrolled patients into the trial without meeting the criteria for authorship: W. Hinkelbein, S. Koswig, P. Wust, H. Frommhold, J. Dunst, M.-L. Sautter-Bihl, M. Fritsche and S. Blass were responsible for data collection and follow-up.
Funding
The ARO 95-06 trial was supported by Grant 70-1693 of the Deutsche Krebshilfe e. V.
The SAKK 10/94 trial was supported by the Swiss State Secretariat for Education, Research and Innovation (SERI).
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P Ghadjar, C. Pöttgen, D. Joos, S Hayoz, M. Baumann, S. Bodis, W. Budach, G. Studer, C. Stromberger, F. Zimmermann, D. Kaul, L. Plasswilm, H. Olze, J Bernier, P. Wust, D.M. Aebersold and V. Budach declare that they have no competing interests.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals performed by any of the authors.
Caption Electronic Supplementary Material
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Supplementary Figure 1: Scatterplot for the association between age and creatinine at baseline. There was only a weak correlation (Pearson correlation coefficient 0.15)
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Supplementary Figure 2: Scatterplot for the association between weight and creatinine at baseline. There was only a weak correlation (Pearson correlation coefficient 0.24)
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Supplementary Table 1: Univariable Cox regression models for the association of baseline creatinine clearance (Cockcroft–Gault) and treatment outcome
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Supplementary Table 2: Univariable Cox regression models for the association of baseline creatinine clearance (Cockcroft–Gault) and treatment by treatment arm
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Supplementary Table 3: Treatment outcome analysis following chemoradiation therapy, pooled analysis of SAKK 10/94 and ARO 95-06 trials
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Supplementary Table 4: Treatment outcome analysis following radiation therapy, pooled analysis of SAKK 10/94 and ARO 95-06 trials
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Ghadjar, P., Pöttgen, C., Joos, D. et al. Haemoglobin and creatinine values as prognostic factors for outcome of concurrent radiochemotherapy in locally advanced head and neck cancers. Strahlenther Onkol 192, 552–560 (2016). https://doi.org/10.1007/s00066-016-0999-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-016-0999-3