Skip to main content
Log in

Hypophysäres Koma

Pituitary coma

  • Leitthema
  • Published:
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine schwere bzw. nicht adäquat substituierte Insuffizienz der kortikotropen und/oder thyreotropen Hypophysenachse kann zu einem lebensbedrohlichen Koma führen. Ohne Fremdanamnese ist die Primärdiagnose schwierig; hilfreich können klinische Zeichen des Hypogonadismus sein. Im Labor sind niedrige Konzentrationen von Hormonen der Hypophyse und ihrer Zielorgane wegweisend, eine Stimulation der ADH-Sekretion führt zur Hyponatriämie. Bedrohlich kann auch das Vorliegen einer Hypoglykämie sein. Die Therapie basiert zunächst auf der Substitution von Hydrocortison, dann – nach Eingang des Labors – von Thyroxin. Die intensivmedizinische Versorgung umfasst eine adäquate Bilanzierung und die Therapie koinzidenter Probleme. Die Differenzialdiagnose der zugrunde liegenden hypophysären Pathologie und deren langfristiger Therapie erfolgt im Intervall.

Abstract

Severe or inadequately substituted insufficiency of corticotropic and/or thyrotropic pituitary axes may induce a life-threatening coma. Without any information on patient history the primary diagnosis is difficult but clinical signs of hypogonadism may be helpful. Laboratory diagnostics reveal low serum concentrations of the hormones of the pituitary and the target organs. Low sodium concentrations are induced by stimulated ADH secretion and coincidental hypoglycemia may aggravate the situation. Initial treatment is based on the early substitution of hydrocortisone and is followed by thyroxine substitution according to the laboratory results at an intensive care unit where other coincidental problems also need to be monitored and treated. Differential diagnosis of pituitary pathology and definition of long-term treatment follow after stabilization of the patient’s condition.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Bala M, Brünnler T, Guralnik V et al (2009) Hypoglykämisches Koma bei einer 36-jährigen Patientin. Internist 50:606–611

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Constine LS, Woolf PD, Cann D et al (1993) Hypothalamic-pituitary dysfunction after radiation of brain tumors. N Engl J Med 328:87–94

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Deutsche Gesellschaft für Endokrinologie (Hrsg) Lehnert H (Rd) (2010) Rationelle Diagnostik und Therapie in Endokrinologie, Daibetologie und Stoffwechsel. Thieme, Stuttgart

  4. Hensen J (2011) Therapie der Hyponatriämie: neue Erkenntnisse und Kontroversen. Dtsch Med Wochenschr 136:904–909

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Herrmann BL, Mann K (2003) Das hypophysäre Koma. Internist 44:1253–1259

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Kann PH (2011) Wachstumshormontherapie im Erwachsenenalter: Eine aktuelle Übersicht. Wien Klin Wochenschr 123:259–267

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Kovacs K (2003) Sheehan syndrome. Lancet 361:520–522

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Laczi F (2002) Diabetes insipidus: Etiology, diagnosis and therapy. Orv Hetil 143:2579–2585

    PubMed  Google Scholar 

  9. Pekic S, Doknic M, Miljic D et al (2001) Case seminar: a young female with acute hyponatremia and sellar mass. Endocrine 40:325–331

    Article  Google Scholar 

  10. Sheehan HL (1955) Emergencies in general practice—Coma in hypopituitarism. Br Med J 2:1022–1024

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to P.H. Kann M.A..

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kann, P. Hypophysäres Koma. Med Klin Intensivmed Notfmed 107, 460–463 (2012). https://doi.org/10.1007/s00063-012-0111-4

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-012-0111-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation