Summary
Using optimal preservation and Calne's technique, we have observed few bile duct complications after liver transplantation. In the initial phase, renal insufficiency was observed as a result of cyclosporin medication. In the first 10 days, we therefore use azathioprine. Infections and fungus infections were the main complications and causes of death. The hepatic graft is immunologically beneficial. We assume that the ischemically damaged donor liver liberates immunosuppressive factors that could stimulate the formation of suppressor cells. Both components are responsible for maintenance of graft function in the early phase and in humoral transferable factors later.[/ab]
Zusammenfassung
In den letzten Jahren hat die Zahl der Humanlebertransplantationen stetig zugenommen. Die Gallendrainage verursacht durch optimierte Konservierung und Operation nach Calne selten Komplikationen. Wegen renaler Schädigung verzichten wir in den ersten 10 p. o. Tagen auf CsA. Infektionen, zunehmend durch Pilze, sind mit Haupttodesursache. Die immunologische Bevorzugung der Lebertransplantate ist möglicherweise durch Faktoren bedingt, welche von ischämisch geschädigten Lebern freigesetzt werden und die Suppressorzellbildung stimulieren. Initial wird dadurch die Abstoßungsreaktion gehemmt, später durch transferierbare humorale Faktoren.[/ab]
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Lie, T.S., Stelzner, F. 165. Humanlebertransplantation — Komplikation und immunologische Aspekte. Langenbecks Arch Chiv 366, 617 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836764
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836764