Summary
Urgent coronary surgery is used to prevent or to clear life threatening complications of myocardial infarction. The methods are: aortocoronary vein bypass for impending infarction or following thrombolysis, resection of ventricular aneurysm, closure of ventricular septum perforation or correction of mitral regurgitation. In 1975 – 1982 hospital mortality in elective coronary surgery was 2.4% out of 1,108 patients. From the group of 105 emergency cases 16 died (= 15.2%). In 48% of the patients the indication for surgery was impending infarction, in 10% intractable congestive heart failure. In 24% emergency ACB-surgery was performed after successful thrombolysis.
Zusammenfassung
Dringliche Coronarchirurgie soll einen Herzinfarkt verhindern bzw. dessen Komplikationen beheben. Die Methoden sind: aortocoronarer Venenbypass bei drohendem Infarkt nach erfolgreicher intracoronarer Lyse, Verschluß von Septumperforationen, Korrektur einer Mitralklappeninsuffizienz durch Infarkt und Resektion von Ventrikelaneurysmen. 1975–1982 wurden in Hamburg 1108 Patienten wegen Coronarinsuffizienz elektiv operiert, die Letalität lag bei 2,4%. Noteingriffe in dieser Zeit fanden bei 105 Patienten statt, die Sterblichkeit betrug 15,2% (n = 16). Die Indikationen waren: drohender Infarkt (48 Zustand nach Thrombolyse (24%), Herzinsuffizienz (10%) u. a. (8%).
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Kalmar, P., Darup, J., Mathey, D. et al. 90. Dringliche Coronarchirurgie. Langenbecks Arch Chiv 361, 487–492 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01275915
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01275915