Summary
One hundred and four diabetic patients with bacteriuria were followed for a mean period of 44 months. They were divided in two groups “cured” and “persistent” according to the results of treatment. Retinopathy and albuminuria as evidences of microangiopathy were present at the beginning of the study in a greater number of patients and in a greater degree in those with persistent bacteriuria than in those cured. At follow-up the number of patients with and the severity of retinopathy and albuminuria were higher in those with persistent bacteriuria although not statistically different. Microangiopathy usually antedated bacteriuria and may have contributed to its persistence, although the possibility that bacteriuria played a role in the progression of microangiopathy cannot be excluded. No significant deterioration in renal function became apparent in either group, suggesting that persistent bacteriuria had not obviously contributed, to the development of pyelonephritis or progressive renal damage.
Résumé
Cent-quatre diabétiques atteints de bactériurie ont été suivis durant une période moyenne de 44 mois. Ils étaient divisés en deux groupes: les “guéris” et les “persistants” selon les résultats du traitement. La rétinopathie et l'albuminurie, preuves de la microangiopathie, étaient présentes, au début de l'étude, à un degré plus important et chez un plus grand nombre de “persistants” que de “guéris”. Par la suite, le nombre de malades avec rétinopathie et albuminurie était plus grand et la gravité de la maladie plus forte dans le groupe des “persistants”, mais cela n'était pas statistiquement significatif. La microangiopathie précédait en général la bactériurie et pouvait avoir contribué à sa ténacité, bien que l'on ne puisse exclure la possibilité du rôle joué par la bactériurie dans la progression de la microangiopathie. Dans aucun des deux groupes n'est apparue une détérioration très nette du fonctionnement rénal, ce qui suggère que la bactériurie persistante n'a pas contribué de façon évidente au développement de la pyélo-néphrite ou de lésions rénales progressives.
Zusammenfassung
104 Diabetiker mit Bacteriurie wurden im Durchschnitt 44 Monate beobachtet. Entsprechend dem Ergebnis der Behandlung wurden die Patienten in die beiden Gruppen „Geheilt“ und „Persistierend“ eingeteilt. Retinopathie und Albuminurie, als Anzeichen einer Mikroangiopathie, waren zu Beginn der Untersuchung in einer größeren Anzahl und in einem größeren Ausmaße bei den Patienten mit persistierender Bacteriurie als bei den geheilten vorhanden. Am Ende der Beobachtungszeit war die Zahl der Patienten mit Retinopathie und Albuminurie größer und der Schweregrad noch stärker ausgeprägt in der Gruppe mit persistierender Bacteriurie, aber dies ist nicht statistisch signifikant. Die Mikroangiopathie begann meist vor der Bacteriurie und kann zu ihrer Resistenz beigetragen haben, obgleich die Möglichkeit nicht ausgeschlossen werden kann, daß die Bacteriurie eine Rolle im Fortschreiten der Mikroangiopathie spielte. In beiden Gruppen waren keine bedeutenden Veränderungen der Nierenfunktion ersichtlich. Dies bedeutet, daß die persistierende Bacteriurie offensichtlich nicht zu der Entwicklung einer Pyelonephritis und einer progressiven Nierenzerstörung beigetragen hat.
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This study was supported in part by grants from the U.S. Public Health Service (AM-04146), the Massachusetts Lions Eye Research Fund and the John A. Hartford Foundation Inc. New York. Dr. Batalla had a Research Fellowship from the Hospital “San Juan De Dios”, Costa Rica.
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Batalla, M.A., Balodimos, M.C. & Bradley, R.F. Bacteriuria in diabetes mellitus. Diabetologia 7, 297–301 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01219461
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01219461