Summary
Fusion of the lumbosacral spine was carried out on 44 patients. A modification of the standing H-graft technique was used in 41 of the patients. The operative diagnosis was degeneration of the lumbosacral spine in nearly two-thirds of the cases and spondylolisthesis in about one-third. Operations for low back or sciatic pain had previously been performed on 17 patients. The duration of postoperative bed rest ranged from one to six weeks; a lumbosacral corset was used at least for six weeks postoperatively. The average stay in hospital was 52 days. Complications occurred in five cases.
The operative results of 40 patients were evaluated on the basis of a follow-up examination performed on average 3.6 years after operation. Nearly half the patients with radiologically successful fusions had a good subjective improvement and about one-fourth had returned to their previous or corresponding occupations. The operative result was at least fair in about half the patients, assessed by a measure of the patients' subjective improvement and working capacity. In the non-fusion group (six cases) the operative results were exclusively poor. Age over 40 years, long-standing preoperative disability and previous back operations proved prognostic factors for poor results.
Assessed from functional radiographs, 63% of two-segment fusions and 95% of one-segment fusions were successful.
The operative technique appeared simple and suitable for fusions of one spinal segment, but the value of the lumbosacral fusion in the treatment of low back pain seemed doubtful because of the great proportion of poor clinical results even following technically successful fusions.
Zusammenfassung
Die dorsale Spondylodese der Lumbosakralregion wurde an 44 Patienten durchgeführt. Eine Modifizierung der stehenden H-Span-Technik wurde bei 41 Patienten angewendet. Lumbosakrale Degeneration war in fast zwei Drittel, Spondylolisthesis in etwa einem Drittel der Fälle die Operations-diagnose. Bei 17 Patienten waren bereits früher Operationen wegen Rückenschmerzen oder Ischiassyndrom durchgeführt worden. Die postoperative Bettruhe dauerte eine bis sechs Wochen. Nach der Operation wurde ein lumbosakrales Korsett mindestens sechs Wochen getragen. Der durchschnittliche Krankenhausaufenthalt betrug 52 Tage. In fünf Fällen kamen Komplikationen vor.
Die Operationsergebnisse von 40 Patienten wurden auf Grund der Nachuntersuchung bewertet. Die Beobachtungszeit betrug im Durchschnitt 3,6 Jahre. Beinahe die Hälfte der Patienten mit röntgenologisch stabiler Fusion hatte ein gutes subjektives Endergebnis, und ein Viertel hatten ihre frühere oder eine entsprechende Arbeit wieder aufgenommen. Bei der Anwendung der subjektiven Symptome und der Arbeitsfähigkeit als Kriterien der Bewertung war das operative Resultat wenigstens „mäßig” bei etwa der Hälfte der Patienten. Bei den sechs Fällen, bei denen die stabile Fusion ausblieb, waren die Operationsresultate ausschließlich schlecht. Alter über 40 Jahre, langdauernde voroperative Arbeitsunfähigkeit und frühere Rücken-operationen becinträchtigten die Operationserfolge.
Auf Grund der Bewertung funktioneller Röntgen-aufnahmen waren 63% der Versteifungen zweier Segmente und 95% der Versteifungen eines Segmentes erfolgreich.
Die angewandte Operationstechnik erwies sich als einfach und angebracht für die Versteifung eines, aber nicht mehrerer Segmente. In der Behandlung von Kreuzschmerzen scheint aber der Wert der lumbosakralen Spondylodese fraglich zu sein, weil die klinischen Endergebnisse, selbst bei technisch erfolgreichen Fusionen, zum größten Teil schlecht waren.
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Tunturi, T., Paakkala, T., Pätiälä, H. et al. Lumbosacral fusion by standing H-graft technique. Arch. Orth. Traum. Surg. 93, 103–110 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00389680
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00389680