Skip to main content

Advertisement

Log in

Die radioimmunszintimetrie zur intraoperativen lymphknotendiagnostik beim colorektalen karzinom

Radioimmunoscintimetry for intraoperative diagnostic lymph node investigation in colorectal carcinoma

  • Originalbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

In a prospective study 32 patients with primary colorectal carcinomas were studied by means of radioimmunoscintigraphy with the anticarcinoembryonic antigen monoclonal antibody BW 431/26 labelled with either 131I (group 1, n = 17) or 99Tc (group 2, n = 15). Scintigraphy of the resected specimen was used as a model for intraoperative radioimmunoscintimetry, and all positive lymph nodes were marked during the investigation. The results were compared with the data yielded by preoperative investigations (CT, MR, endosonography) and checked by histology and immunohistochemistry. The analysis (sensitivity, specificity) included: type of investigation, time interval from antigen application, type of radionuclide, size of lymph nodes investigated, and serum level of CEA. 131I-Scintigraphy of the resected specimen gave the best results in the detection of lymph node metastases (sensitivity 1, specificity 0.57) and was superior to all other diagnostic procedures. When the investigation was performed 6–8 days after administration of the antibody the specificity improved to 1. The best results (sensitivity 1, specificity 0.91) were achieved in small (< 1 cm) lymph node metastases. A good correlation between scintigraphic diagnosis and immunohistochemical CEA detection was confirmed. Serum levels of CEA had no influence on the scintigraphic results. We conclude that intraoperative radioimmunodetection of lymph node metastases may improve the radicality in the resection of colorectal tumors. The best results are achieved with 131I-labelling and with application of the antibody 6–8 days before the operation.

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurde bei 32 Patienten mit primären kolorektalen Tumoren eine präoperative Radioimmunszintigraphie mit dam CEA-Antikörper BW 431/26 markiert mit entweder 131J (Gruppe 1, n = 17) oder 99Tc (Gruppe 2, n = 15) durchgeführt. Als Modell für die intraoperative Radioimmunszintimetrie folgte unmittelbar postoperativ eine Präparatszintigraphie mit Markierung aller positiven Lymphknoten. Die Ergebnisse wurden mit den Daten der präoperativen Diagnostik (CT, MR, Endosonographie) verglichen und histologisch Bowie immunhistochemisch kontrolliert. Die Analyse (Sensitivität, Spezifität) erfaßte die Parameter: Untersuchungsart und -zeitpunkt, Radionuklidtyp, Lymphknotengröße and CEA-Serumspiegel. Die Präparatszintigraphie zeigte bei Verwendung des 131J-Antikörpers die besten Ergebnisse in der Lymphknotendiagnostik (Sensitivität: 1, Spezifität: 0,57) und war allen anderen Verfahren überlegen. Die Spezifität konnte bei einer Untersuchung am 6. bis 8. Tag auf 1 angehoben warden. Kleine (< 1 cm) Lymphknotenmetastasen wurden präparatszintigraphisch am exaktesten diagnostiziert (Sensitivität: 1, Spezifität: 0,91). Immunhistochemisch konnte eine gute Korrelation von szintigraphischer Positivität und CEA-Exprimierung nachgewiesen werden, während der Serum- CEA-Spiegel keinen Einfluß auf die Ergebnisse hatte. Wir folgern, daß die intraoperative Radioimmunszintimetrie einen Beitrag zur Verbesserung der Radikalität bei der Resektion kolorektaler Tumoren leisten kann. Die besten Ergebnisse werden mit einer 131J-Markierung und der Applikation des Radionuklid-Antikörper-Komplexes am 6. bis 8. präoperativen Tag erreicht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Abdel-Nabi HH, Schwartz AN, Goldfogel G, Ortsmann-Nabi JA, Matsuoka DM, Unger M, Wechter DG (1988) Colorectal tumours: scintigraphy with In-111 Anti-CEA monoclonal antibody and correlation with surgical, histopathologic, and immunhistochemical findings. Radiology 166:747

    Google Scholar 

  2. Bares R, Faß J, Troung S, Büll U, Schumpelick V (1990) Immunszintigraphie bei kolorektalen Karzinomen. Endoskopie heute 1:41

    Google Scholar 

  3. Bares R, Fass J, Troung S, Büll U, Schumpelick V (1989) Radioimmunscintigraphy with 111In labelled monoclonal antibody fragments F(ab)2 Bw 431/31 against CEA: radiolabelling, antobody kinetics and distribution, findings in tumor and non tumor patients Nucl Med Common 10:627

    Google Scholar 

  4. Bares R, Müller B, Fass J, Büll U, Schumpelick V (1992) The radiation dose to surgical personnel during intraoperative radioimmunscintimetry. Eur J Nucl Med 19:110

    Google Scholar 

  5. Baum RP, Lorenz M, Hottenrott C, Staib-Sebler E, Hißnauer G, Herrmann G, Happ J, Hübner K, Encke A, Hör G (1989) The clinical application of immunoscintigraphy: results of a prospective study controlled by surgery, histology, and immunhistochemistry and compared to CT-scan and sonography. In: Schmidt HAE, Csernay L (eds) Nuclear Medicine — new aspects and possibilities in Nuclear Medicine, 611. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  6. Bischof-Delaloye A, Delaloye B, Buchegger F, Gilgien W, Studer A, Curchod S, Givel JC, Mosimann F, Pettavel J, Mach JP (1989) Clinical value of immunoscintigraphy in colorectal carcinoma patients: a prospective study. J Nucl Med 30:1646

    MathSciNet  MATH  Google Scholar 

  7. Braun J, Pfingsten F, Schippers E, Schumpelick V (1992) Rektumkarzinom — Ergebnisse kontinenzerhaltender Resektionen. Leber Magen Darm 92:59–70

    Google Scholar 

  8. Braun J, Treutner KH, Winkeltau G, Heidenreich U, Lerch MM, Schumpelick V (1992) Results of intersphincteric resection of the rectum with direct coloanal anastomosis for rectal carcinoma. Am J Surg 163:407–412

    Google Scholar 

  9. Daten des Gesundheitswesens (1986) Kohlhammer, Stuttgart Berlin Köln, 159:140

    Google Scholar 

  10. Eigler FW, Gross E, Niebel W (1986) Die chirurgische Therapie des Rektumkarzinomes. Radiologe 26:369

    Google Scholar 

  11. Faß J, Bares R, Truong S, Hofstädter F, Schumpelick V, Büll U (1987) Zum Verhalten 111-Indium- and 131-Jod-markierter, monoklonaler Antikörper gegen CEA and CA 19-9 bei der Immunszintigraphie gastrointestinaler Tumoren. Langenbecks Arch Chir (Chir Forum):9

  12. Gall FP, Hermanek P (1988) Die erweiterte Lymphknotendissektion beim Magen- und colorectalen Carcinom - Nutzen und Risiken. Chirurg 59:202

    Google Scholar 

  13. Goldenberg DM (1980) An introduction to radioimmudnodetection of cancer. Cancer Res 40:2957

    Google Scholar 

  14. Hoffer PB, Lathro K, Bekerman C, Fang VS, Refetoff S (1974): Use of 131J-CEA antibody as a tumor scanning agent. J Nucl Med 15:323

    Google Scholar 

  15. Kalofonos H, Rowlinson G, Epenetos AA (1990) Enhancement of monoclonal antibody uptake in human colon tumor xenografts following irradiation. Cancer Res 50:159

    Google Scholar 

  16. Kuhn JA, Corbisiero RM, Buras RR, Carroll RG, Wagman LD, Wilson LA, Yamauchi D, Smith MM, Kondo R, Beatty D (1991) Intraoperative gamma detection probe with presurgical antibody imaging in colon cancer. Arch Surg 126:1398–1403

    Google Scholar 

  17. Martin DT, Hinkle GH, Tuttle S, Olsen J, Nabi H, Houchens D, Thursten M, Martin EW (1985) Intraoperative radioimmundetection off colorectal tumor with a hand-held radiation-detector. Am J Surg 150:672

    Google Scholar 

  18. Martin EW, Mojzisik CM, Hinkel GH, Sampsel J, Siddiqi MA, Tuttle SE, Sickle-Santanello B, Colcher D, Thurston MO, Bell JG, Faffar WB, Schlom J (1988) Radioimmunoguided surgery using monoclonal antibody. Am J Surg 156:386

    Google Scholar 

  19. Minton JP, Hoehn JL, Gergerg DM, Horsley S, Connolly DP, Salwan F, Fletcher WS, Cruz AB jr, Gatchel F, Oviedo M, Meyer KK, Leffall LD jr, Berk RS, Steward PA, Kurucz SE (1985) Results of a 4000-patient carcinoembryonic antigen second-look colorectal study. Cancer 55:1284

    Google Scholar 

  20. Oberhausen E, Klein A, Berberich R (1988) Clinical trial of MAB 431/31 and MAB 431/26 labelled with different radionuclides. Nuklearmedizin 24:620

    Google Scholar 

  21. Olson RM, Perencevich NP, Malcolm A-W, Cheffey JT, Wilson RE (1980) Patterns of recurrence following curative resection of adenocarcinoma of the colon and rectum. Cancer 45:2969

    Google Scholar 

  22. Priesching A (1980) Die Therapie des Magenkarzinoms. Urban & Schwarzenberg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  23. Riva P, Paganelli P, Callegro L, Bartoli MG, Turci D, Benini S, Deleide G, Scassellati GA, Viale G, Siccardi AG (1988) Immunoscintigraphy of adenocarcinomas by means of 111In-labelled F(ab)2 of anti-CEA monoclonal antibody F023C5. Nucl Med Commun 9:577

    Google Scholar 

  24. Schumpelick V, Braun J (1991) Rectumresektion mit coloanaler Anstomose: Ergebnisse der Kontinenz und Radikalität. Chirurg 62:25

    Google Scholar 

  25. Yokohama K, Carrasquillo JA, Chang AE, Colcher D, Roselli M, Sugarbaker P, Sindelar W, Reynolds JC, Perentesis P, Gansow OA, Francis B, Adams R, Finn R, Schlom J, Larson SM (1989) Differences in biodistribution of Indium111- and Iodine131-labelled B72.3 monoclonal antibodies in patients with colorectal cancer. J Nucl Med 30:320

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Faß, J., Bares, R., Reinartz, R. et al. Die radioimmunszintimetrie zur intraoperativen lymphknotendiagnostik beim colorektalen karzinom. Langenbecks Arch Chir 378, 115–120 (1993). https://doi.org/10.1007/BF00202120

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00202120

Key words

Navigation