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Proposal for a multiphase fall model based on real-world fall recordings with body-fixed sensors

Vorschlag für ein Mehrphasensturzmodell auf der Basis von Sturzdokumentationen mit am Körper getragenen Sensoren

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Abstract

Falls are by far the leading cause of fractures and accidents in the home environment. The current Cochrane reviews and other systematic reviews report on more than 200 intervention studies about fall prevention. A recent meta-analysis has summarized the most important risk factors of accidental falls. However, falls and fall-related injuries remain a major challenge. One novel approach to recognize, analyze, and work better toward preventing falls could be the differentiation of the fall event into separate phases. This might aid in reconsidering ways to design preventive efforts and diagnostic approaches. From a conceptual point of view, falls can be separated into a pre-fall phase, a falling phase, an impact phase, a resting phase, and a recovery phase. Patient and external observers are often unable to give detailed comments concerning these phases. With new technological developments, it is now at least partly possible to examine the phases of falls separately and to generate new hypotheses.

The article describes the practicality and the limitations of this approach using body-fixed sensor technology. The features of the different phases are outlined with selected real-world fall signals.

Zusammenfassung

Stürze sind die mit Abstand häufigsten Ursachen von Frakturen und häuslichen Verletzungen im Alter. In den Cochrane Reviews und anderen systematischen Analysen wurden mehr als 200 randomisierte Interventionsstudien zur Sturzprävention erfasst. Eine neue Metaanalyse liegt für die Risikofaktoren von Stürzen vor. Dennoch bleiben Stürze und sturzbedingte Verletzungen eine große Herausforderung. Ein neuer Ansatz zur Erkennung, Analyse und Prävention von Stürzen ist es, Stürze in Abschnitte aufzuteilen. Dies könnte bei der Erstellung diagnostischer und präventiver Ansätze helfen. Phänomenologisch ist offenkundig, dass es eine Vorphase, Fallphase, Aufprallphase, Ruhephase und mögliche Erholungsphase gibt. Patienten und Fremdbeobachter sind allerdings nicht in der Lage, hierzu exakte Angaben zu machen. Durch technologische Neuentwicklungen ist es nunmehr möglich, diese Abschnitte zumindest teilweise zu beurteilen und daraus erste Hypothesen abzuleiten.

Der Artikel beschreibt dabei die Praktikabilität und Beschränkungen der Verwendung von am Körper getragenen Sensoren. Die Sturzphasen werden anhand von Fallbeispielen verdeutlicht.

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Acknowledgments

The following experts are part of the FARSEEING consensus group and contributed to the discussion: Christophe Büla, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois Lausanne, Switzerland; Michele Carenini, NoemaLife spa, Italy; Kim Delbaere, Neuroscience Research Australia, Australia; Matthias Gietzelt, University of Braunschweig and Hannover Medical School, Germany; Klaus Hauer, Agaplesion Bethanien Hospital Heidelberg, Germany; Jeffrey M. Hausdorff, Beth Israel Deaconess Medical Center and Harvard Medical School, USA and Israel; Helen Hawley, University of Manchester, United Kingdom; Anisoara Ionescu, EPFL Lausanne, Switzerland; Maarit Kangas, University of Oulu, Finland; Fabio La Porta, Azienda USL di Modena, Italy; Stephen Lord, Neuroscience Research Australia, Australia; Walter Mätzler, University of Tübingen, Germany; Michael Marschollek, University of Braunschweig and Hannover Medical School, Germany; Norbert Noury, University of Lyon, France; Rachel Potter, University of Warwick, United Kingdom; Kilian Rapp, Robert-Bosch Hospital Stuttgart and University of Ulm, Germany; Stephen Redmond, University of New South Wales, Australia; Stephen Robinovitch, Simon Fraser University, Canada; Stephane Rochat, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois Lausanne, Switzerland; Johannes Salb, University of Erlangen, Germany; Michael Schwenk, Agaplesion Bethanien Hospital Heidelberg, Germany; Michael Setton, SENSARIS, France; Olav Sletvold, Norwegian University of Science and Technology, Norway; Stuart Smith, Neuroscience Research Australia, Australia; Matthis Synofzik, University of Tübingen, Germany; Enrico Valtolina, Bticino spa, Italy; Aleksandra Zecevic, Western University London Ontario, Canada; Tania Zieschang, Agaplesion Bethanien Hospital Heidelberg, Germany. The FARSEEING project is being funded by the European Commission. The companies participating in the FARSEEING project had no influence on the writing of the manuscript and the presented results.

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On behalf of all authors, the corresponding authors state that there are no conflicts of interest.

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Becker, C., Schwickert, L., Mellone, S. et al. Proposal for a multiphase fall model based on real-world fall recordings with body-fixed sensors. Z Gerontol Geriat 45, 707–715 (2012). https://doi.org/10.1007/s00391-012-0403-6

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