Zusammenfassung
Hintergrund
Immer wieder wird diskutiert, inwiefern Stress bzw. Stresserleben (akut oder chronisch) sich auf die Ergebnisse (Outcome) von Reproduktionsmedizin (artifizielle Reproduktionstechnologien, ART) auswirkt.
Fragestellung
Gibt es anhand bisheriger wissenschaftlicher Studien Beweise für die Hypothese „Stress hat einen negativen Einfluss auf den Erfolg der ART“?
Material und Methode
Ein Review aktueller Literatur zum möglichen Zusammenhang zwischen Stress und ART-Outcome wurde erstellt.
Ergebnisse
Die meisten aktuellen Studien, insbesondere Metaanalysen, zeigen keinen eindeutigen Zusammenhang zwischen Stress und ART-Outcome. Allerdings verursacht ART bei den Betroffenen Stress, der wiederum mit ein Grund für die hohen Drop-out-Raten bei IVF (In-vitro-Fertilisation) und ICSI (intrazytoplasmatische Spermieninjektion) darstellt. Als medizinisch sinnvoll erachtete Therapien werden dadurch nicht selten vorzeitig beendet, und Paare können nicht von der kumulativen Schwangerschaftsrate profitieren.
Schlussfolgerung
Eine Beratung der Patientinnen bzw. der Paare über die o. g. Ergebnisse sind außerordentlich wichtig, um den Erfolgsdruck und den Stress der Therapie nicht noch zu erhöhen. Psychosoziale Beratungs- und spezifische Therapieangebote sollten aktiv empfohlen und bereitgestellt werden, um Stress und Drop-out-Raten zu reduzieren.
Abstract
Background
Time and again, it is discussed to what extent stress (acute or chronic) has an impact on the results (outcome) of reproductive medicine (artificial reproductive technology, ART).
Objective
Does the current scientific evidence support the hypothesis that stress has a negative impact on the success of ART?
Materials and methods
A review of the current literature was conducted regarding the connection between stress and ART outcome.
Results
Most recent studies, especially meta-analyses, show no clear relationship between stress and the outcome of ART. However, ART itself causes stress in patients, which in turn is a cause for the high drop-out rates during in vitro fertilization (IVF) and intracytoplasmic sperm injection (ICSI) treatments. This means that medically useful therapies are often prematurely terminated, and couples cannot benefit from cumulative pregnancy rates.
Conclusion
In order to reduce the pressure to succeed and prevent placing an additional burden on patients, pre-treatment counseling must include the information that stress has no primary impact on the results of ART. Psychosocial counseling and patient-tailored interventions should be offered to all patients in order to reduce treatment-related stress and high drop-out rates.
Literatur
Anderheim L, Holter H, Bergh C, Möller A (2005) Does psychological stress affect the outcome of in vitro fertilization? Hum Reprod 20(10):2969–2975
Boivin J (2003) A review of psychosocial interventions in infertility. Soc Sci Med 57(12):2325–2341
Boivin J, Griffiths E, Venetis CA (2011) Emotional distress in infertile women and failure of assisted reproductive technologies: meta-analysis of prospective psychosocial studies. BMJ 342:d223
Brandes M, van der Steen JO, Bokdam SB et al (2009) When and why do subfertile couples discontinue their fertility care? A longitudinal cohort study in a secondary care subfertility population. Hum Reprod 24(12):3127–3135
Campagne DM (2006) Should fertilization treatment start with reducing stress? Hum Reprod 21(7):1651–1658
Cesta CE, Johansson ALV, Hreinsson JH, Rodriguez-Wallberg KA, Olofsson JI, Holte J, Wramsby H, Wramsby M, Cnattingius S, Skalkidou A, Nyman Iliadou A (2018) A prospective investigation of perceived stress, infertility-related stress, and cortisol levels in women undergoing in vitro fertilization: influence on embryo quality and clinical pregnancy rate. Acta Obstet Gynecol Scand 97(3):258–268
Ebbesen SM, Zachariae R, Mehlsen MY, Thomsen D, Højgaard A, Ottosen L, Petersen T, Ingerslev HJ (2009) Stressful life events are associated with a poor in-vitro fertilization (IVF) outcome: a prospective study. Hum Reprod 24(9):2173–2182
Frederiksen Y, Farver-Vestergaard I, Grønhøj Skovgård N, Ingerslev HJ, Zachariae R (2015) Efficacy of psychosocial interventions for psychological and pregnancy outcomes in infertile women and men: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open 5(1). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2014-006592
Gameiro S, Boivin J, Peronace L, Verhaak CM (2012) Why do patients discontinue fertility treatment? A systematic review of reasons and predictors of discontinuation in fertility treatment. Hum Reprod Update 18(6):652–669
Gameiro S, Boivin J, Dancet E, de Klerk C, Emery M, Lewis-Jones C, Thorn P, Van den Broeck U, Venetis C, Verhaak CM, Wischmann T, Vermeulen N (2015) ESHRE guideline: routine psychosocial care in infertility and medically assisted reproduction—a guide for fertility staff. Hum Reprod 30(11):2476–2485
Hammarberg K, Astbury J, Baker H (2001) Women’s experience of IVF: a follow-up study. Hum Reprod 16(2):374–383
Hämmerli K, Znoj H, Barth J (2009) The efficacy of psychological interventions for infertile patients: a meta-analysis examining mental health and pregnancy rate. Hum Reprod Update 15(3):279–295
Kee BS, Jung BJ, Lee SH (2000) A study on psychological strain in IVF patients. J Assist Reprod Genet 17(8):445–448
Klonoff-Cohen H, Chu E, Natarajan L, Sieber W (2001) A prospective study of stress among women undergoing in vitro fertilization or gamete intrafallopian transfer. Fertil Steril 76(4):675–687
Lovely LP, Meyer WR, Ekstrom RD, Golden RN (2003) Effect of stress on pregnancy outcome among women undergoing assisted reproduction procedures. South Med J 96(6):548–551
Matthiesen SM, Frederiksen Y, Ingerslev HJ, Zachariae R (2011) Stress, distress and outcome of assisted reproductive technology (ART): a meta-analysis. Hum Reprod 26(10):2763–2776
Nicoloro-SantaBarbara J, Busso C, Moyer A, Lobel M (2018) Just relax and you’ll get pregnant? Meta-analysis examining women’s emotional distress and the outcome of assisted reproductive technology. Soc Sci Med 213:54–62
Olivius K, Friden B, Lundin K, Bergh C (2002) Cumulative probability of live birth after three in vitro fertilization/intracytoplasmic sperm injection cycles. Fertil Steril 77(3):505–510
Olivius C, Friden B, Borg G, Bergh C (2004) Why do couples discontinue in vitro fertilization treatment? A cohort study. Fertil Steril 81(2):258–261
Purewal S, Chapman SCE, van den Akker OBA (2018) Depression and state anxiety scores during assisted reproductive treatment are associated with outcome: a meta-analysis. Reprod Biomed Online 36(6):646–657
Rajkhowa M, McConnell A, Thomas GE (2006) Reasons for discontinuation of IVF treatment: a questionnaire study. Hum Reprod 21:358–363
Rockliff HE, Lightman SL, Rhidian E, Buchanan H, Gordon U, Vedhara K (2014) A systematic review of psychosocial factors associated with emotional adjustment in in vitro fertilization patients. Hum Reprod Update 20(4):594–613
Schröder AK, Katalinic A, Diedrich K, Ludwig M (2004) Cumulative pregnancy rates and drop-out rates in a German IVF programme: 4102 cycles in 2130 patients. Reprod Biomed Online 8(5):600–606
Smeenk JM, Verhaak CM, Stolwijk AM et al (2004) Reasons for dropout in an in vitro fertilization/intracytoplasmic sperm injection program. Fertil Steril 81(2):262–268
Van den Broeck U, Emery M, Wischmann T, Thorn P (2010) Counselling in infertility: individual, couple and group interventions. Patient Educ Couns 81(3):422–428
Wischmann T (2017) Effekte psychosoziale Intervention auf Lebensqualität und Schwangerschaftsraten bei infertilen Frauen und Männern – eine aktuelle Übersicht. J Reprodmed Endokrinol 14(1):8–13
Wischmann TH (2003) Psychogenic infertility—myths and facts. J Assist Reprod Genet 20(12):485–494
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Dorn, M. Stiel und A. Dorn geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
K. Diedrich, Groß Sarau
B. Sonntag, Hamburg
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Dorn, C., Stiel, M. & Dorn, A. Stress und artifizielle Reproduktionstechnologien – Gibt es einen Einfluss?. Gynäkologe 52, 673–676 (2019). https://doi.org/10.1007/s00129-019-4468-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-019-4468-9