Zusammenfassung
Aufgrund der ungenügenden Maserndurchimpfung in Deutschland kam es in den letzten Jahren wiederholt zu Ausbrüchen. Das Ziel dieser Studie war es, Einstellungen und Überzeugungen von Eltern sowie sozioökonomische Merkmale zu identifizieren, die mit einer verspäteten beziehungsweise nicht erfolgten ersten Masernimpfung bei Kleinkindern assoziiert sind. Die in einem deutschlandweiten repräsentativen Impfsurvey erhobenen Daten umfassten detaillierte Angaben aus den Impfbüchern von 2116 Kindern (geboren zwischen dem 1. Januar 2002 und dem 31. Dezember 2004). Der Einfluss sozioökonomischer Merkmale und Einstellungen der Eltern gegenüber Impfungen wurde mittels multivariater Überlebenszeitanalyse untersucht. Nur 46,8% (95%-KI: 44,5–49,1) aller Kinder erhielten die erste Masernimpfung bis zum empfohlenen Alter von 14,9 Monaten. Neben dem Alter des Vaters bei der Geburt des Kindes und der Geburtsreihenfolge waren der Einfluss des Heilpraktikers auf die Impfentscheidung sowie elterliche Einstellungen, die auf ein mangelndes Wissen über die Bedeutung von Impfungen hindeuten, Risikofaktoren für eine verspätete Impfung. Für die geringen Masernimpfquoten in Deutschland scheint nicht die generelle Abneigung gegen Impfungen verantwortlich zu sein, sondern unzureichendes elterliches Wissen.
Abstract
Because of low measles vaccine coverage rates, measles outbreaks have been observed several times during recent years in Germany. The aim of this study is to identify parents’ attitudes and beliefs towards immunisations and socio-economic factors which are associated with delayed or missed first measles vaccination in young children. We used data from a representative German-wide immunisation survey on 2116 children born between 1 January 2002 and December 2004 by collecting precise vaccination information from vaccination cards. The influence of socio-economic determinants and parental attitudes towards immunisations on the timing of the first measles dose was analysed by using multivariable Cox regression. Of these children 46.8% (95% CI: 44.5–49.1) received their first measles dose according to the recommendations of the standing committee on vaccination (STIKO) by month 15. In multivariable analysis, fathers aged 28-33 years and birth order as well as parents’ belief in homeopathy and other parental attitudes indicating lack of knowledge about the importance of vaccinations significantly influenced an early immunisation. Not general opposition, but insufficient parental knowledge about the harmfulness of measles infection seemed to be responsible for the low measles vaccination rates.
Literatur
Robert Koch-Institut (2007) Masern: Erreichen der Elimination in Deutschland gefährdet. Epid Bull 37:341–344
Schlipkoter U, Winhard M, Schonberger K et al (2008) Evaluation of a pilot study on measles vaccination in Bavarian preschool children. Gesundheitswesen 70(7):404–407
Kalies H, von Kries R (2005) Durchimpfungsraten bei Kindern in Deutschland. Fortschritte und Lücken. Monatsschrift Kinderheilkd 153:854–861
Poethko-Müller C, Kuhnert R, Schlaud M (2007) Vaccination coverage and predictors for vaccination level. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50(5–6):851–862
Robert Koch-Institut (2006) Masern-Eliminierung in Deutschland – weitere verstärkte Anstrengungen erforderlich. Epid Bull 22:170–171
Smith PJ, Battaglia MP, Huggins VJ et al (2001) Overview of the sampling design and statistical methods used in the National Immunization Survey. Am J Prev Med 20 (4 Suppl):17–24
Kalies H, Grote V, Schmitt HJ, von Kries R (2006) Immunisation status of children in Germany: temporal trends and regional differences. Eur J Pediatr 165(1):30–36
Kalies H, Grote V, Verstraeten T et al (2006) The use of combination vaccines has improved timeliness of vaccination in children. Pediatr Infect Dis J 25(6):507–512
Robert Koch-Institut (2001) Zu den Neuerungen in den Impfempfehlungen der STIKO. Epid Bull 29:219–222
Fahrmeir L, Künstler R, Pigeot I, Tutz G (2001) Statistik. Der Weg zur Datenanalyse. Springer, Berlin
Reading R, Surridge H, Adamson R (2004) Infant immunization and family size. J Public Health (Oxf) 26(4):369–371
Vandermeulen C, Roelants M, Theeten H et al (2008) Vaccination coverage and sociodemographic determinants of measles-mumps-rubella vaccination in three different age groups. Eur J Pediatr 167(10):1161–1168
Matsumura T, Nakayama T, Okamoto S, Ito H (2005) Measles vaccine coverage and factors related to uncompleted vaccination among 18-month-old and 36-month-old children in Kyoto, Japan. BMC Public Health 5:59
Markuzzi A, Schlipkoter U, Weitkunat R, Meyer G (1997) Measles, mumps and rubella vaccination status of school beginners in Munich. Soz Praventivmed 42(3):133–143
Morgenroth H, Hellenbrand W, Dreja I et al (2005) The vaccination coverage among children aged 24–30 months in pediatric offices November 1999–May 2001. The influence of socio-demographic characteristics. Gesundheitswesen 67(11):788–794
Li J, Taylor B (1993) Factors affecting uptake of measles, mumps, and rubella immunisation. BMJ 307(6897):168–171
Strobino D, Keane V, Holt E et al (1996) Parental attitudes do not explain underimmunization. Pediatrics 98(6 Pt 1):1076–1083
Miller LA, Hoffman RE, Baron AE et al (1994) Risk factors for delayed immunization against measles, mumps, and rubella in Colorado two-year-olds. Pediatrics 94(2 Pt 1):213–219
Lieu TA, Black SB, Ray P et al (1994) Risk factors for delayed immunization among children in an HMO. Am J Public Health 84(10):1621–1625
Luman ET, McCauley MM, Shefer A, Chu SY (2003) Maternal characteristics associated with vaccination of young children. Pediatrics 111(5 Part 2):1215–1218
Kim SS, Frimpong JA, Rivers PA, Kronenfeld JJ (2007) Effects of maternal and provider characteristics on up-to-date immunization status of children aged 19 to 35 months. Am J Public Health 97(2):259–266
Pearce A, Law C, Elliman D et al (2008) Factors associated with uptake of measles, mumps, and rubella vaccine (MMR) and use of single antigen vaccines in a contemporary UK cohort: prospective cohort study. BMJ 336(7647):754–757
Dombkowski KJ, Lantz PM, Freed GL (2004) Risk factors for delay in age-appropriate vaccination. Public Health Rep 119(2):144–155
Sharland M, Atkinson P, Maguire H, Begg N (1997) Lone parent families are an independent risk factor for lower rates of childhood immunisation in London. Commun Dis Rep CDR Rev 7(11):R169–R172
Wright JA, Polack C (2006) Understanding variation in measles-mumps-rubella immunization coverage – a population-based study. Eur J Public Health 16(2):137–142
Moretti M, Grill E, Weitkunat R et al (2003) Individualisierte Telefonintervention zur Erhöhung der Impfquoten bei Schulanfängern. Z Gesundheitspsychologie 11(2):39–48
Alfredsson R, Svensson E, Trollfors B, Borres M (2004) Why do parents hesitate to vaccinate their children against measles, mumps and rubella? Acta Paediatr 93:1232–1237
Dannetun E, Tegnell A, Hermansson G, Giesecke J (2005) Parents‘ reported reasons for avoiding MMR vaccination. A telephone survey. Scand J Prim Health Care 23(3):149–153
Gellatly J, McVittie C, Tiliopoulos N (2005) Predicting parents‘ decisions on MMR immunisation: a mixed method investigation. Fam Pract 22(6):658–662
Bardenheier B, Yusuf H, Schwartz B et al (2004) Are parental vaccine safety concerns associated with receipt of measles-mumps-rubella, diphtheria and tetanus toxoids with acellular pertussis, or hepatitis B vaccines by children? Arch Pediatr Adolesc Med 158(6):569–575
Zutavern A, Schaaf B, von Berg A et al (2007) Inanspruchnahme von Homöopathie und Konsultation von Heilpraktikern – Ergebnisse einer deutschen Geburtskohortenstudie (LISA) im Alter von 2 Jahren. Monatsschr Kinderheilkd 155:439–445
Lehrke P, Nübling M, Hofmann F, Stössel U (2004) Impfverhalten und Impfeinstellungen bei Ärzten mit und ohne Zusatzbezeichnung Homöopathie. Monatsschr Kinderheilkd 152:751–757
Zucs AP, Crispin A, Eckl E et al (2004) Risk factors for undervaccination against measles in a large sample of preschool children from rural Bavaria. Infection 32(3):127–133
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Die Daten zu dieser Studie wurden im Rahmen eines Projektes zur Evaluation der Impfstoffeffektivität gegen HIB erhoben, das finanziell von Sanofi Pasteur MSD und GlaxoSmithKline Biologicals unterstützt wurde.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schönberger, K., Grote, V., von Kries, R. et al. Risikofaktoren für eine verspätete oder nicht erfolgte Masernimpfung bei Kleinkindern. Bundesgesundheitsbl. 52, 1045–1052 (2009). https://doi.org/10.1007/s00103-009-0958-6
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-009-0958-6